Juni v23: Körkort, mygg och Russel.
Fick mitt svenska körkort, äntligen! och det beställda Ipad-fodralet kom. Men det var inte det enda som kom i denna vecka.. det gjorde även myggen :-(
Eftersom jag fått mitt svenska körkort, så kunde jag äntligen införskaffa ett grönländskt. Vi var en tur till Russel-glaciären och fick sett tre renar. Det var en vacker tur dit. På kvällen grillade vi ihop med några andra.

Isen har börjat smälta på de små sjöarna

Vägen ner till bommen som man ska passera för att kunna komma till inlandsisen

Johan

Den lilla sjön framför Russel är istäckt

Det första man ser är Russel, men tittar man mitt i bilden (gränsen mellan
isen och marken) så sticker två små prickar upp. Det är hornen på en ren :-)

Det är förhoppningsvis lättare att se renen på denna bilden?

Och så springer den förbi oss

Ånnu en inzoomning, för att lättare kunna se renen

Denna vackra ren joggade vidare ner för kullen...

...

När vi tittade ner på marken så hittade vi små blommor här och där

Mitt i bilden - ytterligare två renar

Vid gränsen mellan himmel och jord står två renar och tittar på oss

Lila små blommor...

...

En stor kalvning (vi var inte där när den rasade)

...

Hade det inte varit för kylan så hade vi kunnat stanna halva dagen
och bara glo på denna fantastiska isklump

...

...

Det är så himla vackert!

En "liten" bro äver floden

Johan

Det måste vara en geologs dröm att komma hit...

Hittade en sten, lä och sol

Iskallt vatten - bokstavligt talat

Johan

Vi håller en efterlängtad paus och njuter av solen, naturen - och en liten picknick

...

Is på sjön

...och på väg tillbaka efter en lyckad utflykt

...

På kvällen grillade vi tillsammans med några från FIC'en
(FIC - Flight Information Center)
Från vänster: Jesper, Martin, Veronika, Tor, Anders Sören

Jag (Veronika) hade min elektriska flugsmälla med eftersom myggen var
närvarande - och många. Den första halvtimmen lyckades jag smälla diskret
med den, men så i ett enkelt svisch så slungade jag iväg Martins
papp-tallrik (med matrester på) rakt på Martin. Sådär ja!
Så gjorde man sig populär i det sällskapet :-)

Resultatet när jag inte längre kunde försvara mig mot myggen
Ett myggbett mitt i prick...

Danish Airforce's Challenger som gör en flyby
2 Juni: Air National Guard Hosts Community Celebration
Läs mer på länken här nedanför:
Bilder från dagen:

Helikopter, tornet och flyg

Två av Air Greenlands helikoptrar

OY-HUD som brukar flyga till Hudson Camp i närheten


Basses bror och några barn kommer ut ur helikoptern

Helikopter OY-HAG till höger och Skierne (Hercules-planen) till vänster


Tre Hercules och en Challenger

En närbild på Herculesen

Framför...

...och bakom

Hercules (skieren) som flyger till Summit och Raven på inlandsisen

Raven-piloternas(?) logga som sitter på planet

I cockpit på Herculesen...

...

RDAF's (Royal Danish Air Force) pärla - Challengern

Vi fick möjligheten till att gå in i planet och titta

På toppen (det som liknar små hajfenor) sitter antenner
(evt. mottagare) till diverse utrustning

Loggan på flygets bakdel

...och flygets framdel.

...

En pilot berättar om de viktigaste instrumenten i cockpit...

... och när han har berättat färdigt, så utbrister jag:
"Men det måste ju som att köra en hjullastare - fast i luften"
Just denna pilot brukar komma till oss på DMI för att få en briefing,
men det kan vara att han låter bli efter den kommentaren. Det återstår att se..

I den bakre änden av planet finns instrumenten:
en värmekamera som bland annat används i syftet att hitta tjuvfiskare.

En karta som visar diverse saker: var de flyger, positioner de ska till... o s v

Instrumentpanel med olika funktioner

Johan fotar från tornet

Bogseringsfordon: det bogserar Air Greenlands airbus.

...

Det grillas...

...hamburgare...

...och korvar...

Det går även att köpa godis och chips.

...

Lång kö till maten

Pani, Basses fru :-)
Johans jobb
Johan jobbar på KISS -Kangerlussuaq International Science Support där han sitter på ett kontor och har olika uppgifter, men främst: inkvarterar forskare på stället, hämtar/lämnar folk på flygplatsen, fixa olika fel (vattenläcka, elfel, söndrig säng, avsaknad av sängkläder). Han har en firmabil, en grön minibuss med en orange "saftblandare" på taket som används när han ska köra in på landningsbanan.
Hans chef Basse och Johan kommer bra överens och feedbacken från dem han har jobbat med har varit underbar :-)

Johan i minibussen

Framför KISS

Kontoret

Johan jobbar

Som kontoret såg ut tidigare. Nu är där ommöblerat, men har tyvärr ingen bild.

...

Johan
Maj/Juni v22: Hejdå Jesper och välkommen Steen.
Johan hjälpte mig att beställa ett iPad-fodral.
Vi hade en avskedsfika hos Jesper Olsson som har varit här i ett års tid och nu ska hem till Sverige igen. Det blev fika med gott sällskap och goda kakor! Tyvärr skulle jag på nattvakt, så det trevliga varade inte så länge för egen del.
I mitten av veckan fick vi en "ny" medarbetare upp hit: Steen Hermanssen. Detta är hans 10e eller 11e utstationering och vi välkomnade honom med en middag. Till gengäld så bjöd han oss på sin hundraprocentiga mörka choklad... Och det var heller inget mindre än Vahlrona choklad!!

Tilltugg på Jespers avskedstillställningen

Jens hugger in

... Johan tyckte att det smakade bra :-)

Jespers gåva från oss

...

Steen, den erfarna meteorologen

100% Vahlrona choklad!

mmm, vad gott! - men inte så lätt att skära i bitar

Hallonsmulpaj...

... och grädden på moset :-) ... Eller karamellerna i skålen :-D
Maj v21: Händelserik vecka!
En händelserik vecka på olika plan!
Mitt grönländska körkort har fortfarande inte kommit så nu börjar jag bli otålig!
Vi vaknade ena morgonen av dansbandsmusik, grönländsk dansbandsmusik..
Under en av mina nattvakter ser jag plötsligt en bil som var misstänksamt lik "Johans" bil klockan 03.30 på natten. Och det visade sig vara Johan som kom körande i full fart mitt i natten. Ett par ungdomar hade brutit sig in i amerikanarnas lager, tagit en bil, och härefter hamnat i ett dike (ingen skadades). Eftersom Johan till dels har "hand om" amerikanarna som är här i byn, så var han med till att reda ut vad som hade hänt.
Fick en förfrågan av min chef i Danmark om att överta rollen som daglig ledare här i vädertjänsten eftersom Anna ska hem på barnledighet. Jag tackade ja, och börjar den 18 juni.
Vi blev bjudna på mat hos Anna & Jens och där var även två isländska Norlandair-piloter (David & Kiddi) som vi fick pratat lite med.
På helgen var vi bjudna till Johans chef Basse och vi lagade en plåt morotskaka medan Basse och familjen stod för maten. Det blev en sen men trevlig kväll.

Snöby drar förbi i byn

...och så börjar det klarna upp
v20: Ipad & ugnspannkaka
Fick min födelsedagspresent av Johan idag! Det var inget mindre än en iPad (iiiihhhhh). Och den är ju helt underbar!
I mitten av veckan åt vi en ugnspannkaka hos Anna, där ugnspannkakans form(er) påminde mer om det grönländska landskapet, än om en ugnspannkakas :-) haha
Jesper och jag testade Jens peruker under kvällen och fick oss ett gott skratt.
Fredagen ägnades åt något så roligt som forårsrengøring där alla firmor i byn blev ombedda att städa från gaveln och 25m ut ifrån den. vi fick plockat fimpar, flaskor och annat skräp.

Lyssnar på Jens och Anna

Ugnspannkakan med spännande former

Jag & Jesper (Jens vän)

...

...
v19: Inställd flygtur rundvisning med Jesper Rosberg
I början av veckan skulle jag ha åkt på en cockpittur till bland annat Nuuk (Grönlands huvudstad). Cockpitturen innebär att meteorologen får följa med i flygets cockpit till några flygplatser på den grönländska västkusten och får tala med AFIS-folken (Aerodrome Flight Information Service - en tjänst som tillhandahålls på vissa mindre flygplatser för att ange väderförhållande och flygtrafikinformation), som vi har stort sett daglig kontakt med. Avslutningsvis så kommer man till Nuuk, där man besöker operations (de som planlägger flygningarna runt om på Grönland) och som DMI har ett relativt tätt samarbete med.
Tyvärr blev cockpitturen inte av eftersom vädret blev dåligt. Istället invaderade jag Trines hem och tog ett bad i hennes badkar - som vår lägenhet saknar.
Audrey, en amerikanska som Johan jobbar ihop med, skulle resa iväg så vi fick sagt farväl till henne. Istället kom Susan som övertar Audreys arbete.
Skierne skulle flyga forskare ut till Summit och Raven, men det lyckades bara landa ett par gånger under den vecka som de var här p g a marginala väderförhållanden.
Mot slutet av veckan visade vi Jesper R runt i byn och vi lyckades se en flock med fem renar.

Jesper R & jag

Johan & Jesper

Vi är uppe på Tacan

Utsikt från Tacan

Utsikt från Tacan

Skur på väg med snöblandat regn (mest snö)

Jag & Johan

...och lite närmare

Jesper

Skuren drar igenom fjorden

...häftigt...och kallt!

Utsikt från Blackridge över den sydliga delen av byn

Utsikt från Blackridge

Killarna beskådar fjorden

Utsikt från Blackridge över den sydliga delen av byn samt tornet

Utsikt över fjorden från Blackridge...

... och igen, men denna gången med klarare väder

...power-tower... :-)

Sten med "Willie the musk ox"
Läs mer om Willie: http://www.malmquist-site.com/willy.html

Renarna!

...

...

...

...

...

...

...

...
v18: Tjejkväll, hallongrottor, födelsedag x 2, ny medarbetare.,
En intensiv vecka som inleddes med en tjejkväll hos grannen. Johan spelade x-box under tiden ;-)
I veckan blev det lagat både mat och småkakor - hallongrottor denna gången.
På torsdagen firade vi min och Tims födelsedag. Dagen blev väldigt hektisk - både på jobb och hemma - men ganska lyckad under omständigheterna.
Tim (min kollega) åkte hem efter ett års vistelse här och samma dag kom en ny medarbetare upp hit - Jesper Rosberg.
Det var omskiftande väder och det föll under natten 34 cm snö.
Min födelsedag
Började dagen med att jobba. Det blev den mest hektiska dagen hitills: AirGreenlands röda Airbus var på reparation och var ersatt av ett flyg ifrån en portugisisk firma. Vi (jag och Trine) hade utsänt en SIGMET (nästan som en varning) över området för kraftig turbulens för att vi menade på att det var så pass turbulenta förhållanden över området att vi avrådde flygen från att landa. Inga flyg landade denna förmiddagen - utom ett: det portugisiska. Piloterna försökte landa på bana 27 (d v s på den delen av banan som pekar mot inlandsisen), men lyckades inte. På första försöket kom planet gungande in mot landningsbanan och flyget tappade höjd (liksom blev slaget neråt av en vindby), strax därpå valde de att avbryta landningen och när piloterna ska göra en vänstersväng så kommer ett öronbedövande "vrål" från planet. Här tänkte Trine och jag att de väljer att landa på Island eller åker tillbaka till Danmark, för det sker. Men nej. De provar en gång till, och samma visa igen med ett plan som gungar ner mot landningsbanan. De lyckades landa planet och när jag frågar en passagerare som själv är pilot vad han tyckte om att åka med i flyget, så svarade han att det varit det värsta han hade varit med om.
Tänk om planet kraschat: ingen läkare bara några få sjuksköterskor, inga plan kan komma till stället eftersom flygningarna är inställda..
Folk här i byn har sällan sett en så dramatisk landning och det tycker jag säger en del. Fy alltså. Varför landa i detta läge? Prestige, press, pengar?
Vädermässigt fick vi upplevt den blåsigaste dagen hittils undet vår vistelse. Sanden yrde i fjorden, det regnade, kom snöblandat regn och senare snöade det. Call it a real "weatherpackagage".
Efter jobb började matlagningen direkt: det blev sex stycken pizzor med olika topping och hemmagjord(!) tomatsås. Efterrätten blev kärleksmums och Jesper samt Anna hade varit snälla och bakat varsin tårta respektive kaka. Det kom nästan 15 gäster och vi hade en trevlig kväll - utan alkohol.. Det blev inga bilder tagna, tyvärr..
Härefter bestämde jag mig för att om vi någon gång ska göra något liknande igen så ska det vara förberett dagen innan! Inte detta jäktande.

Is på floden och vid foten av fjällen virvlar finkornig sand upp i blåsten

Kraftig vind gör att det bildas lentucularis moln
Sydlig vind i 5000ft på 30-35 knop

Såhär såg det ut den andra maj när jag skulle på jobb
Himlen ser spöklik ut

I samband med frontpassage den 2 maj.
Sanden nedsätter sikten til 3000-4000m och det kom vindbyar
på upp til 48 knop(!), vilket sker sällan här i Kangerlussuaq